Senin, 18 Juni 2012

ASAM JAWA UNTUK OBAT SAKIT PANAS


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/YosriBuahAsamJawa.jpg/112px-YosriBuahAsamJawa.jpg

Bunga akan mengeluarkan buah asam jawa atau lenggai yang panjang dimana ianya agak melengkung sedikit, permukaannya genting dan mengelembung beralun yang menunjukkan ada biji benih yang terkandung didalamnya. Warna lengai asam jawa adalah coklat karat dan apabila matang buah lenggai akan menjadi rapuh dan mudah terbuka. Apabila lenggai telah merekah ia akan menampakkan isinya berwarna coklat gelap. Terdapat biji berwarna coklat kehitam-hitaman yang agak keras dan berkilat. Hampir setengah daripada berat lenggai terdiri daripada pulpa yang rasanya masam. Pulpa ini mengandungVitamin C, Pulpa ini juga merupakan sumber bahan makanan yang kaya dengan vitamin dan mineral terutamanya kalsium. Walaupun mengandungi banyak gula tetapi bahagian pulpanya tetap masam juga.

Asam jawa mempunyai kelongsong yang mengandungi beberapa biji asam jawa didalamnya. Kelonsongnya yang keras akan dipecahkan dan isinya akan diasingkan dari biji benih yang terdapat didalamnya.Tetapi untuk obat sakit PANAS ini yang di gunakan adalah polong asam jawa yang telah masak dan di tambah sedikit garam.

Cara membuatnya : 2 polong asam jawa yang telah masak ,ditambah sedikit garam . Diseduh dengan segelas air panas.Setelah hangat hangat kuku ,airnya di saring. kemudian airnya diminum seperti biasa.

Ramuan ini tidak boleh diminum oleh IBU -IBU yang selagi HAMIL.

0 komentar:

Posting Komentar

 

manfaat kesehatan bagi kahidupan kita. Copyright 2008 All Rights Reserved Thiscopert by Allie J Greggs